tisdag 14 september 2010

Tabu

Jag har alltid växt upp med att det har varit som en tabu att berätta vad man ska rösta på, mina föräldrar sa alltid till mig när jag var liten. Dom sa alltid ''Du får absolut inte säga till någon vad vi ska rösta på!'' med en seriös ton. Jag har funderat de senaste dagarna och undrat varför det är (var?) så hemligt vad man röstade på. Kollade på ''Upp Till Kamp'' (En serie som handlar om politik ect. i Göteborg på 60 - 70-talet) och i den så verkar det också vara lite hemligt om vad man ska rösta på, eller det är i alla fall den uppfattning jag fått. Jag är helt motsatsen ifrån vad mina föräldrar är, jag säger fritt vad jag ska rösta på och så vidare, ingen annan som har någon fundering om varför vissa vill hålla det hemligt? Kanske är det för att dom tror att man får en slags ''Stämpel'' på sig, jag vet inte.

I alla fall, mer politik. Idag så hade vi våran ''redovisning'' som mer var som en debatt emellan olika partier, jag hade som jag tidigare skrivit Folkpartiet och jag måste säga att det gick otroligt bra, tror nog nästan jag var den som var mest påläst utav alla i klassen. Otroligt kul att debattera med dom andra om vad som är rätt och fel (speciellt när man har mer koll, hehe).
Imorgon så blir det mer debatt om partierna så nu ska jag läsa på lite mer, godnatt på er och här får in en fin låt!

1 kommentarer:

Anton sa...

Folk vill inte alltid säga för att de inte kan stå för sin åsikt och/eller inte orkar argumentera eller ta konsekvenser :P

Skicka en kommentar