torsdag 6 augusti 2009

Drömmar?

Tänkte skriva lite tankar och funderingar kring varför vi drömmer det vi drömmer. Jag har ju som ni läst (om ni läst) väldigt konstiga drömmar, och man kan ju fundera vart dom kommer ifrån. Vissa av dessa drömmar jag skrivit här på bloggen har jag ingen aning om vart dom kommer ifrån och varför jag drömt dom, men jag har några teorier om vissa.
Ifrån Skördetröskan (inlagd 4/8-09)
''Jag är vid något konstigt hus, Hannah Montana är tydligen där och steker, jag går förbi henne''. Jag brukar ofta somna med disneychannel på, och på morgnarna så är det alltid Hannah montana, och vad jag har hört så tar öronen fortfarande upp ljud även fast man sover, så det kan vara någonting sådant.
Ifrån 3D-Världen (inlagd 4/8-09)
''Drömmen förändras på något sätt och jag blir någon konstig datoranimerad varelse, jag är fortfarande på lektionen men nu är den utomhus istället, i skogen, miljön påminner om Ashenvale i World of Warcraft.''
För mycket datorspelande kanske? Dock så har jag inte spelat WoW på 3 månader.
Ifrån Polis-tån (inlagd 2/8-09)
''Jag skrev en massa blogginlägg och publicerade dom, jag bad Anton att läsa dom, vi pratade på skype, senare så pratar jag med Sara på skype''
Det här drömde jag samma natt som jag skapade den här bloggen, och när jag skapade bloggen så satt jag även och pratade med Anton via Skype. Jag har även börjat prata mycket med Sara via Skype, eftersom det är gratis.
Där har ni några förslag på saker som kan påverka det man drömmer, eller iallafall som jag tror har påverkat vad jag drömt.
Iallafall så har jag läst lite på internet om drömmar (även fast internet kanske inte är det pålitligaste stället att söka efter information på) och hittat några teorier som kan stämma.

Skrivet av Pamela Kocken (Länk till artikeln på hennes namn)

''När man sover får hjärnan tid att gå igenom dagens upplevelser och förbereder sig inför nästa dag.
Hjärnan sorterar allt man ser, hör och känner. När vi sover slipper hjärnan ta emot nya intryck. Därför släpper hjärnan fram tankar och funderingar som man inte hinner eller orkar tänka när man är vaken.''
''När man jämför dagens upplevelser med minnen av tidigare upplevelser skapas bilder i hjärnan.''
''När man grubblar över något och har svårt att fatta ett beslut brukar man säga att man ska ”sova på saken”. När man vaknar nästa morgon vet man precis hur man ska göra. Hjärnan har sorterat tankarna i sömnen, och säkert finns de med i någon av nattens konstiga drömmar.''
Jag tycker detta är en bra artikel och är värd att läsas (har inte tagit med hela) eftersom den iallafall drar upp några skäl till varför man drömmer. Jag tror nog att det kan vara bra att drömma, eftersom det kan lösa mycket av det som händer i verkligheten. Drömmarna kan få en att tänka klart helt enkelt.

Taget ifrån Wikipedia

''Sigmund Freud gjorde omfattande drömforskning och menar att drömmar är resultatet av inre konflikter mellan omedvetna lustar (främst sexuella) och spärrarna mot att utföra dessa önskningar. Dessa konflikter uttrycker sig i drömmarna som dold symbolik. Ett av Sigmund Freuds Verk är Die Traumdeutung vilket översätts till Drömtydning. Die traumdeutung handlar om Sigmund Freuds drömteori.
Hall, E.T. (1966) anser också att drömmarna är symboliska men att de uttrycker vad drömmaren tänker och att meningen således inte är dold. Varför skulle personen dölja sina sexuella lustar i sömnen?
Hobson J.A. (1988) har studerat aktiviteten i neuroner i det visuella systemet som förekommer när man sover. Denna aktivitet, menar Hobson, producerar både ögonrörelser (REM-sömn står för just Rapid Eye Movement-sömn) och fragmentala inre bilder. Drömmarna är resultatet av att hjärnan försöker binda ihop dessa fragmentala bilder och helt enkelt bli klok på dem genom att skapa små historier.
En annan teori är att drömmar fungerar ungefär som "träning" för riktiga situationer. Samma som att i flygolyckor brukar den största delen av de överlevande ha läst broschyrerna om hur man ska uppträda i en flygplansolycka, vill hjärnan förbereda kroppen inför kommande händelser; som hjärnan anser vara troliga''

Det finns många bra teorier om detta med drömmande och man kan ju även drömma sådant som man inte vill drömma. Men varför drömmer man det då? (jag pratar om händelser som kan vara verkliga) Jag har inte hittat en enda text om detta på internet men fått höra av privat källa att man drömmer om sådant bara för att bearbeta oron i hjärnan. Det är bara det att jag är inte orolig för det jag drömmer, eftersom jag vet att det aldrig skulle kunna hända. Men det är väl säkert något undermedvetet som jag inte kan påverka själv.
Jag ska inte bli så långvarig så jag ska försöka avsluta nu. (Även fast jag inte dragit så många slutsatser) Jag skulle vilja be er som läsare att dela med er av eran kunskap om drömmar och berätta vad ni tror eller vet.

1 kommentarer:

Anton sa...

Och det är inte jag som säger det!

Skicka en kommentar